Günümüzde yeni bir iş geliştirmek işletmeler için gitgide daha zor bir hale geliyor; rekabet sertleşiyor ve tüketicilerin her zamankinden daha sofistike ve bilgili olması da rekabeti kızıştırıyor. Tüketicilerin satın alma kararlarının çoğu güvenilir bir kaynaktan- bir arkadaş, aile üyesi ya da zaten iş yapmakta olduğu bir şirket-elde edinilmiş yorum ve tavsiyelere dayanır durumdayken online pazarlamanın işletmeler için mecburi varlığını yadırgamak artık pek bir işe yaramıyor.
Bu yukarıda bahsedilen durum online pazarlamacılar için özellikle doğrudur; çünkü hala arama motoru optimizasyonu (SEO), itibar yönetimi ve online potansiyel müşteri edinme hakkında bir çok şüpheler mevcuttur. Fakat günümüzde internet teknolojisinin dalları o kadar yaygın hale gelmiş durumdadır ki bir kişinin bütün ürün ve servisleri sunmasını imkansız hale gelmiştir ve işte bu yüzden stratejik ortaklıklar kurmak aynı sektörde bulunan şirketler için esastır.
Stratejik Ortaklık nedir?
Stratejik ortaklık, ortaklık üyelerinden olan her katılımcının iş hedeflerinin gerçekleştirilmesine yönelik stratejik ortaklığa “bir şey” katma stratejisine dayalı bir anlaşmadır. Genellikle, her bir ortağın ihtiyaçları benzersizdir ve fakat aynı zamanda güçlü olduğu uzmanlık dalları, ürün veya hizmetleri de benzersiz olduğu gibi ortaklığın yürümesi için de gereklidir.
Mesela teknik olarak çok gelişmiş kaliteli ürün ve süreçler sunan bir işletmenin, teknik destek verebileceği bir pazarlama firması ile işbirliği bir stratejik ortaklıktır. Bu iki işletme stratejik bir ortaklığa girdiğinde pazarlama/satış/ teknik destek konularında kendi uzmanlık alanlarına uygun olacak şekilde birbirlerine destek olurlar. Dolayısıyla ancak ortak bir anlaşma bu iki ayrı işletmenin kayıp parçalarını tamamlayarak onları etkili bir ortaklık haline getirir.
Sadece kendi sektöründe uzmanlaşmış bir web tasarım şirketi düşünün. Web tasarım sunuyorsunuz, hepsi bu. Hali hazırda bulunan web sitenize trafik oluşturmak ve potansiyel müşteri sayınızı arttırmak için pazarlama desteği gerekir. Bu stratejik ortaklık, web tasarım şirketi ve pazarlama şirketi için ayrı ayrı daha fazla gelir getiricidir. Bu stratejik ortaklık iki ayrı şirket için de çok faydalıdır; çünkü bu şirketler daha önce ulaşamadıkları istemci veya pazar segmentine diğer partnerlerinin yardımı ile ulaşmaktadırlar. Daha çok segment, daha çok potansiyel müşteri yani daha fazla gelir demektir.
Mukabele ve Marka Kimliğinin Korunması
Bir ortaklık için diğer şirketlere yaklaşırken, veya sizinle bu konuda irtibat kurulduğu zaman hatırlanması gereken önemli şey, bu ortaklık durumunun her iki işletmeler için yararlı ve karlı olma koşuludur. Her iki tarafın yararına olmayan herhangi bir anlaşma iyi bir anlaşma değildir. Ancak, bu stratejik ortaklık, katılan şirketler için ne kadar yararlı olursa olsun, sonuçta en büyük faydanın müşteri için olması gerektiğini unutmayın.
Bu tarz stratejik ilişkilere giren işletmeler yaptıkları işlerde yetkin olmalıdır. Zamanında kurulmuş köklü ve bilinen bir marka ile çalışmak, bu işletme ile partner olduğunuz zaman sizin itibarınız için de çok faydalı olacaktır. Fakat unutmayı ki bu fayda sağlama durumu karşılıklı olduğu müddetçe anlamlıdır. Dolayısıyla sizin işletmenizin otoriesi ve itibarı da sizinle ortaklık kuracak olan işletme için faydalı olmalıdır.
Genellikle bir markanın itibarı, onlarla çalışan diğer bir markanın itibarını da etkiler. Bu nedenle başka bir işletme ile herhangi bir ortaklık kurmadan önce mutlaka bu potansiyel ortağınız ile ilgili araştırma yapın ve başlamak üzere olduğunuz ortaklığın kısa vadeli bir çaba ya da kolay bir düzeltme olduğunu unutmayın.
Ortaklıklar bir sevgililik ilişkisi gibi değil, evlilik ilişkisi gibidir. Açıkça sorunlar ortaya çıkabilir ve bu konular sağlıklı kurulmuş stratejik internet pazarlama ortaklığınızı korumak için etkin bir şekilde ele alınmalıdır.
İki olası konuyu ele alacak olursak:
Beyaz Etiket Ortaklıkları ve Hizmetler
Bir şirket bunu pazarlayan başka bir şirket için ürün veya hizmet tedarik ettiğinde bir beyaz etiket ortaklığı oluşur. Ürün veya hizmet pazarlama şirketi satış fiyatlarını yükseltir ve her bir satıştan iki şirkette kar sağlar. Böylece örneğin, bir markette satılan düşük maliyetli mağaza markası tahıllar aslında onları paketleyen firma tarafından üretilmektedir; fakat gene de mağazanın marka ürünü gibi görünür.
Ancak beyaz etiket ilişkileri stratejik ortaklıklar için en zor engellerden birini barındırmaktadır. Her iki şirket kendi markası, kar marjları ve bütünlüğünü korumak isteyecektir. Mesela Şirket X’in aslında Şirket Y’yi tercih eden bir müşterisi var diyelim. Böyle bir durumda beyaz etiket hizmeti vermek Şirket X için zor olur çünkü Şirket X’in, Şirket Y’nin katılımıNI veya kimliğini gizlemesi mümkün olmayabilir.
Benzer şekilde, Şirket Y’nin kendi web sitesinde listelenen fiyatları var diyelim ve Şirket X bu fiyatlara yetişemediği için Şirket Y’nin resmi fiyatlarına katma değer ekleyerek ve ürün veya hizmeti farklılaştırır. Bu duruma bir çözüm olarak; Şirket X ve Şirket Y tarafından düzenlenen ortak bir basın açıklamasıyla söz konusu iki işletme arasındaki stratejik ortaklığı açıklığa kavuşturmak; iki şirketin de sahip olduğu potansiyel müşterileri bilgilendirmek, ve/veya birlikte çalıştığı müşterilerine durumu açıklamak adına yardımcı olur.
Sözleşme ve Ödeme Sorunları
Bir hizmetin sağlandığı çoğu senaryoda, bir sözleşme gereklidir. Ancak, bu durum ortak şirketler arasında bazı sıkıntılara neden olabilir. Örneğin, hangi şirket müşteri ile sözleşme imzalayacak veya ortaklık içindeki şirketlerden hangisi şirket ödemelerini alacak? Bütün bu konular, yeni bir müşteri ediniminden önce ele alınmalıdır. Görev ve sorumluluk paylaşım sürecinin iyi planlanması ve açıkça belirtilmesi stratejik ortaklıklar için esastır ve müşterinin kesinlikle bu detaylara dahil edilmemesi gerekmektedir.
Stratejik ortaklıklar, teknolojik gelişmeler çağı olan günümüzde Google ile beraber artan online reklam rekabeti sayesinde kurulabilir oldular. Bir işletme ile ortak olmak, karşılıklı olarak birbirine artan bir görünürlük, pazar payı ve buna benzer birçok fayda sağlamak manasına gelmektedir. Optimum7 olarak kendi sektörümüzle alakalı işletmeler ile stratejik ortaklıklar kurmak konusunda açık ve paylaşımcı bir tutum sergilemekteyiz. Böyle bir ortaklık olasılığı ile ilgileniyorsanız, bizimle irtibata geçmekten çekinmeyin.