Bir web sitesini yeniden dizayn etmek istiyorsunuz. Müşteriyle konuştunuz, anlaştınız. Bu yeni oluşum için onlar da heyecanlı siz de. Cloud 9 resmi olarak yeni ev adresiniz olacak. Fakat bu sürecin her anında ve hiç beklemediğiniz zamanda üzerinize atılmak için pusu kurmuş tehlikelerden haberdar değilsiniz.
Bir web sitesini başarılı bir şekilde yeniden tasarlamak, web tasarımcıları ve web developerları en çok zorlayan konulardan biridir. Müşterilerin şansına, bir çok tasarımcı bu kurulmuş pusuları başarıyla atlatabilmektedir. Başarılı bir yeniden yapılandırmanın sırrı, dikkatli ve iyi hazırlanmış bir plandır. Bu makalede size SEO’nuza zarar vermeden bir web sitesini yeniden tasarlamaktan bahsedeceğiz.
Tasarım için Hazırlık
Her tasarım aşamasında olduğu gibi ilk adım araştırma kısmıdır. Müşterinizin şirketiyle ilgili her konuyu arayıp tarayın. Müşterinizin şirketinin tarihini, markasını, değerlerini, şirket kültürünü ve buna benzer elde edebileceğiniz her bilgiyi edinin çünkü; hakkında hiçbir şey bilmediğiniz bir şirket için başarılı bir tasarım yapamazsınız. Tasarım özünde, bir probleme çözüm bulmaktır ve bir tasarımcı olarak sizin işiniz müşteriniz için en mükemmel çözümü bulmaktır. Lütfen şunu aklınızda bulundurun ki en mükemmel çözüm, en çetrefilli veya en gösterişli çözüm demek değildir. Bir web sitesinin yeniden tasarımı için en mükemmel çözüm; her müşterinin web sitelerinin olabildiğince kullanıcı dostu, fonksiyonel, etkili olmasıdır ve bunu başarabilmek için üzerinde çalıştığınız projenin iç yüzü ve dış yüzü hakkında bilgi sahibi olmalısınız. Bunu başarmanın en iyi yolu soru sormaktır. Aşağıda bahsedilen bazı soru örneklerı başlamanıza yardımcı olacaktır.
Yeniden yapılandırmanın amacı nedir? Kullanıcılarınıza satış yapmak mı, aramalarını veya e-mail atmalarını mı sağlamak istiyorsunuz?
Bu yapılacak olan yeniden tasarım kapsamlı mı olacak yoksa küçük değişiklikler mi yapılacak? Değişiklikleri bir anda mı yapacaksınız yoksa zamana yayıp adım adım mı yapacaksınız?
Web sitesinin mevcut tasarımı ne kadar etkili? İstatistik sonuçları nasıl? Mevcut tasarımdan neleri korumayı düşünüyorsunuz? Neden?
Hedeflenmiş kullancılar kimlerdir? Nelerden hoşlanırlar? Hedeflenmiş kullanıcıların şu bilgilerini edinin:
Yaş
Cinsiyet
Alışkanlık
Bulunduğu Yer
Kullanıcılar sitenizi ne incelemek için ziyaret ediyor?
Söz konusu yeniden yapılandırma mevcut logo, renkler ve kurumsal kimlikle uyumlu olmalı mı? Müşteri, mevcut logosundan memnun mu yoksa eninde sonunda değiştireceğini mi söylüyor?
Sitenin navigasyonu aynı mı kalacak? Hangi sayfalar kalacak, hangileri silinecek ve hangi sayfalar eklenecek?
Sitenin metinsel içeriği aynı mı kalacak yoksa güncellenecek mi?
Sitenin güncellemelerinin devamını kim üstlenecek? Yeni bir CMS (İçerik Yönetim Sistemi) gerekli olacak mı?
Bu projeye özel, karşılaşacağınız engeller ve zorluklar nelerdir? Bu engelleri aşmak için neler yapabilirsiniz?
Bu listeyi uzattıkça uzatabiliriz fakat esas amacımız; size tasarım aşaması için genel çerçeveyi vermekti.
Planlama
Web sitesini yeniden tasarlayacağınız şirket hakkında bilgi sahibi oldunuz ve tasarım örneklerini çıkarmaya kendinizi hazır hissediyorsunuz değil mi? Eğer cevabınız evet ise yanlış cevap vermiş durumdasınız ve yukarıda bahsedilenleri dikkatlice okumamışsınız demektir. İşe başlamak için heyecanlandığınızı biliyorum ama daha o aşamaya gelmedik. Sıradaki aşamamız; planlama. Bu aşama yaratıcı bir durum özeti çıkarma, sitenin tasarım amaçları, kavram geliştirme ve tanımlama, teknik ihtiyaçları detaylandırma ve müşteri için bir kontrol ve takip ajandası çıkarmayı içeriyor. Web sitesi için yapmış olduğunuz araştırmayı dikkatlice inceleyin ve tasarımınızın her aşamasının ne kadar süreceğini düzgün bir şekilde planlayın. Bu aşama sırasında, yeniden tasarım için wordpressmüşterinizin yeni sitesi için CMS (İçerik Yönetim Sistemi)’ye ihtiyacı olup olmayacağına karar verin. WordPress sizin için şimdiye kadar en popüler olan ve kolay kulanılan çözüm olacaktır ve WordPress’in binlerce kaynağı SEO’nuza destek olacaktır. Bunlara ek olarak WordPress, müşterilerinin kendi web sitelerini rahat bir şekilde diledikleri zaman güncellemelerine izin vermektedir. Şunu unutmayın ki, bir şey müşteriniz için ne kadar basit olursa o kadar iyi olur. Ayrıca yeni web sitesini planlarken, web sitesinin halihazırdaki URL yapsını almayı unutmayın. Mesela, sitenizin URL yapısını http://www.mysite.com/products tan http://www.mysite.com/our-products‘ a değiştirirseniz; orijinal link çalışmayacaktır ve eğer eski link doğru yönlendirilmemiş ise, web sitesi geçmişteki SEO çabalarından kazandığı otoritesini ve back-linklerinikaybedecektir.
Yeniden tasarladığınız web sitesine kullanılabilirlik testi uygulamayı da ajandanıza eklemeyi unutmayın. “ Ama zaten web sitem kullanıcı dostu olacak, ben profesyonelim!” diyor olabilirsiniz. Tabiki de öylesiniz fakat bu örneğini verdiğimiz durumda, yaptığınız yoğun araştırma başarınızın önünde engel teşkil edebilir. Bütün bu zaman boyunca yapmış olduğunuz web sitesi ve hizmetleri hakkında araştırmalardan ötürü konuda çok bilgilenmiş olabilirsiniz ama daha önce web sitesini yapmakta olduğunuz müşterinin adını bile duymamış biri için siteniz kullanıcı dostu mu? Veya sitenizin önceki tasarımına alışmış müşteriniz için, yeni tasarımınız rahat kullanılabilir mi? İnanın ki kullanılabilirlik testi gerçekten bir ihtiyaçtır ve ona zaman ayırmalısınız.
SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) için Hazırlık Aşaması
Yeniden yapılandırmayla beraber gelen bütün sorulara ek olarak SEO için de alınması gereken önlemler mevcuttur. İlk olarak dikkat etmeniz gereken unsur Google Analytics hesabınızın başından beri kurulu olmasıdır. Bütün Google Analytics takip kodları olmaları gereken sayfalarda olmalıdır. Bir e-ticaret sitesi üzerinde mi çalışıyorsunuz? Konuşma kodlarının, amaçların, başarı ve teşekkür yazılarının bulunduğu sayfalarını doğru kurduğunuzdan emin olun. Buna ek olarak; aşağıdaki mega tag’i başarı yazınızın bulunduğu sayfanın başına koymayı unutmayın böylece arama motorları sayfanın içeriğini endekslememiş olur.
<meta name=”robots”content=”noindex,nofollow”>
Düzenleme
Artık heyecanla beklediğimiz aşamaya gelmiş bulunuyoruz; düzenleme aşaması. Bu aşamada üzerinde çalışmakta olduğunuz web sitesi mükemmele ulaşıncaya kadar örnekler hazırlıyorsunuz. Ama maalesef ki, bu aşama genellikle çok basit olmuyor. Bu aşamadaki en çok rastlanan problem; müşteri ve tasarımcının bu aşamada direk iletişim kuramıyor olmasıdır. Fakat siz, birinci aşamada yapmış olduğunuz araştırmalar sayesinde bu konuda sıkıntı çekmeyeceksiniz.
Kaçınılmaz olarak müşteriniz sizden ilk yapmış olduğunuz örnek tasarımdaki bazı şeyleri değiştirmenizi isteyecek. İşte bu noktada sizin uzmanlığınız devreye girecek. Şöyle ki; müşteriniz sizden ona sunduğunuz taslakta değiştirme yapmanızı isterse ona yaptığınız şeyleri niye yaptığınızı açıklayın. Tasarımınızın bütün aşamalarında kendinize “neden yapıyorum?” sorusunu sormayı da unutmayın.
Neden bu renkleri seçtiniz?
Logoyu neden bu boyutta yaptınız?
Neden en tepedeki navigasyonu sağa veya sola yasladınız?
Kendinizi çok ciddi bir şekilde eleştirin ve yaptığınız her seçimi istatistikler ve araştırmalar yoluyla destekleyin. Hiçbir yaptığınız tasarımı veya yazdığınız içeriği yerlerine başka şeyler geliştirene kadar değiştirmeyin. Bir web tasarımcısı olarak sizin sorumluluğunuz müşterinizi bilgilendirmek ve onun hatalar yapmasını engellemeye çalışmaktır. Müşteriniz sizden <h1> olarak Comic Sans’ı kullanmanızı isteyebilir, fakat siz aslında durumu daha iyi bildiğinizden ötürü kullanmamayı tercih ediyorsunuz diyelim. Bunu müşterilerinize açıklayın; temiz ve fonksiyonel bir tasarımın önemini anlamalarını sağlayın. Eğer sitenin kullanımı zor olursa veya site kullanıcının aradığı içeriğe uygun değilse, kullanıcılar direk olarak siteyi terk ederler ve web sitesini tasarlamakta olduğunuz müşteriniz o kanalı kaybeder.
Lansman
Yeni tasarımınız onaylandığı zaman, lanse etme zamanı gelmiş demektir. Bu işi SEO’ya zarar vermeden düzgün bir şekilde yapabilmek için, aklınızda tutmanız gereken bir kaç nokta var. İlk olarak, müşterinizin mevcut web sitesinden site haritasını dışarıya aktarın. Haritayı inceleyin ve 301 yönlendirmelerini dikkatlice kullanın. 301 yeniden yönlendirmesi arama motoruna incelemekte olduğu sayfanın gittiğini söylemenin ve kullanıcıları yeni bir sayfaya yönlendirmenin yollarından biridir. Aşağıdaki örnekte http://www.mysite.com/websitefolder1/oldpagename.html adresini http://www.mysite.com/websitefolder2/newpagename.html adresine yönlendirdik. Böylece .htaccess dosyasına kod olarak girebilir olduk.
redirect 301 /websitefolder1/oldpagename.html
http://www.mysite.com/websitefolder2/newpagename.html
301 yönlendirmelerini kullanıyor olmanıza rağmen, sadece bir web sitenizin (yeni olanın)olduğundan emin olun ki web crawlers eski sitenizi görüntülemeye devam etmesin. Güvende saklayacağınız bir yedek alın ve eski siteyi silin.
Bir web sitesi tasarlamak zorlu bir iştir. Bu süreci olabildiği kadar pürüzsüz atlatabilmek için, planınızı yaratmaya ve onu uygulamaya odaklanın. Bütün detaylara önem vermeyi unutmayın. Konu ile daha fazla bilgi almak için Optimum7 ile irtibata geçin.